//
you're reading...

Z tisku

Cyklistům hází město klacky pod kola

Na bicyklu v Budějovicích ujedeme devět procent všech jízd, což nás řadí mezi tuzemskou špičku a německá cykloměsta. Podpora radnice tomu ale neodpovídá.

Dokud to počasí dovolí, není v jihočeské metropoli nic jednoduššího, než ráno sednout na kolo a vyrazit do práce, školy, či na úřad. Dobře to ví i Jiří Rybák z Dobré Vody, který, stejně jako tisíce dalších, takto jezdí skoro každý den.
Jenže ač jsou „placaté“ Budějovice pro cyklistiku přímo stvořené, město se podle toho zdaleka neřídí tak, jak by mohlo. „Zdá se mi, že se tu mnozí na radnici ukonejšili tím, že můžeme na kole pohodlně jezdit podél řeky. To je ale trochu málo. Jakmile někdo z těchto páteřních tras sjede, je tak trochu v koncích, v centru a jeho blízkém okolí se na kolaře zkrátka skoro nemyslí. Pak se dočkáme maximálně paskvilu v podobě řešení v Krajinské,“ nelichotivě zhodnotil situaci Rybák. Oblíbenost kol ve městě potvrzují i čísla. Na kolech tu lidé vykonají devět procent všech jízd. Budějovice se v tomto ohledu mohou srovnávat například s vyspělými německými cykloměsty.

A v konkurenci velkých českých měst se může jihočeská metropole řadit hned za kolařské giganty Pardubice a Hradec Králové. Jenže dopravní opatření, která přispívají k dalšímu rozvoji, oproti jiným místům chybí.
Vedení města slibuje, že situaci hodlá řešit. „Budějovice jsou pro cyklisty ideální. Vím, že bychom se jim měli věnovat více. Vše, co bylo jednodušší, se podařilo zrealizovat. Teď máme rozpracovaných několik projektů stezek a tras,“ řekla náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Na kritiku ohledně slabé podpory cyklistiky v nedávné diskusi se čtenáři Deníku pak náměstkyně primátora Ivana Popelová reagovala s tím, že je sice několik projektů nových stezek a tras rozpracováno, jenže radnice prý naráží na problémy při jejich projednávání, která jsou mnohdy složitá a zdlouhavá.
Jenže ve městě už se mnohokrát cyklistika mohla posunout dále, ale nestalo se tak, a když ano, tak jsou řešení mnohdy nelogická a bez koncepce.
„Proto také chci, abychom se v příštím roce zaměřili na nelogičnosti napojení a pokusili s novými technickými normami prosadit plynulejší vedení,“ sdělila Popelová.

Podle samotných obyvatel by se hned na začátku měla řešit situace v Krajinské ulici. „Máme tady nějaké vyhrazené pásy, ale ty skoro nikdo nerespektuje, protože asi nejsou podle norem. Takže to bylo takové plácnutí do vody,“ myslí si cyklista Martin Stluka a kritizuje také podivně řešený cyklopruh v Lannovce, který měl být podle něj protažen od přechodu v Nádražní až po ulici Na Sadech.
„Na parkování aut v Krajinské neustále upozorňuji městkou policii. Na Lannovce je cyklopás v protisměru v prostoru pro pojízdnou dopravu. Zbytek Lannovky je pěší zónou, kde se předpokládá smíšený provoz, a tak je i značena. Osobně si ale myslím, že Lannovka je promarněnou šancí a vždy jsem projekt kritizovala,“ uvedla Popelová. Jenže faktem je, že s Krajinskou je to ještě mnohem složitejší a vyhrazené prostory pro cyklisty pravděpodobně nesplňují normy pro oficiální cyklopruh. Problém je tak v uzavřeném kruhu a řešení nikde.

Navíc zmíněné promarněné šance přibývají, alespoň to tak vypadá třeba v opravené ulici Edvarda Beneše. Automobily zde dostaly novou vozovku, ale o souvisle vyhrazeném pruhu si mohou cyklisté nechat zdát. „Stálo by za úvahu vytvořit nějaký cyklotým, nebo mít na radnici zmocněnce, který skutečně po městě na kole jezdí a on by byl prostředníkem mezi radnicí a obyvateli,“ uzavřel cyklista Stluka.

Českobudějovický deník, 30. září 2011
Autor: Lukáš Marek

Nejbližší plánované akce

Kalendář plánovaných akcí

<< Srp 2019 >>
PÚSČPSN
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Odběr novinek

Vložte svůj e-mail a klikněte na tlačitko "Přihlásit se k odběru"

Připojte se k 372 dalším odběratelům

%d blogerům se to líbí: